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[디지털데일리 이상일기자] 실물경제에 금융이 임베디드되는 새로운 금융환경이 펼쳐지고 있는 가운데 올 하반기 국민대학교와 투이컨설팅 투이아카데미가 협력해 국내 최초 핀테크 경영 MBA를 개설한다. 금융과 IT가 융합한 ‘핀테크’가 금융시장은 물론 ICT, 유통, 통신, 제조 등 모든 산업군의 화두가 되고 있는 가운데 이를 실무에서 지원하는 담당자들을 위한 교육과정이 마련된 것이다. 특히 국내 금융 차세대 등 다양한 IT사업 컨설팅을 수행한 투이컨설팅과 2007년 국내 최초로 금융보험전문가MBA를 개설하며 금융교육 경험과 노하우를 갖고 있는 국민대학교 경영대학원의 의기투합은 업계에서도 주목하고 있다. 이에 디지털데일리와 인터뷰를 통해 “디지털 시대에 금융회사의 경쟁력은 변화에 대응할 수 있는 ‘핀테크와 디지털금융 전문가’를 얼마나 확보하고 있는가에 따라 좌우될 것”이라며 “이것이 국민대학교 경영대학원이 국내 최초로 MBA 과정에 핀테크경영 전공을 개설하게 된 배경”이라고 설명했다. 국민대학교 경영대학원은 2007년 국내 최초로 금융보험전문가MBA를 개설해 수백명의 금융전문가를 양성한 금융교육의 경험과 노하우를 갖고 있다. 또한 빅데이터 분석을 교육하는 ‘빅데이터경영MBA’를 2013년에, 디지털마케팅을 교육하는 ‘마케팅애널리틱스MBA’를 2016년에 국내 최초로 개설, 운영하고 있다. 이처럼 금융과 빅데이터 등 최근 시장의 화두를 주목하던 국민대학교 경영대학원은 금융산업이 빠르게, 그리고 근원적으로 변화하고 있다는 사실을 놓치지 않았다. 인공지능과 블록체인 등 디지털 기술이 혁신을 촉발하고 있으며, 규제 완화로 새로운 플레이어들이 시장에 진입하고 있다. 이처럼 새로운 환경 하에서 전통 금융비즈니스도 변화해야 하며 디지털 전략을 통해 상품과 서비스 그리고 프로세스를 디지털화하고, 고객의 디지털화를 이끌어 갈 수 있어야 한다고 본 것. 하지만 국내에선 전문인력을 양성하기 위한 체계적이고 검증된 교육프로그램이 부족한 상태다. 이에 국민대학교 경영대학원은 ‘핀테크경영MBA’를 통해 디지털 금융을 지향하는 모든 금융회사의 핵심 인재를 양성하는 과정을 마련했다. 조 교수는 “우리나라의 금융 및 IT 산업이 상생발전하기 위해서는 정부 및 금융감독, 금융기관, 핀테크기업을 포함한 IT업계 간에 금융과 IT가 융합하는 유기적이고 역동적인 생태계가 조성되어야 한다. 이번 교육과정을 통해 핀테크 비즈니스모델, 금융법규와 제도, 금융보안 등을 글로벌 수준으로 교육해 글로벌 경쟁력을 갖춘 핀테크 생태계를 만드는데 일조할 수 있을 것으로 기대한다”고 밝혔다. 이번에 투이컨설팅과 마련한 MBA과정을 통해 국민대학교 경영대학교는 실무형 인재를 창출해 낼 수 있을 것으로 기대하고 있다. 금융회사 디지털금융 부문 종사자는 디지털금융의 추세와 선진 사례를 파악함으로써 회사의 디지털금융 전략을 수립하고 디지털 금융기술과 혁신기법을 습득할 수 있다. 또, 금융회사 IT 종사자의 경우에 디지털금융 도입을 위한 IT아키텍처와 로드맵을 제시할 수 있게 된다. 핀테크 기업 전략기획 담당자는 금융 비즈니스의 본질과 생태계 그리고 관련 법규와 제도를 체계적으로 파악함으로써 핀테크 전략기획 방향을 설정할 수 있을 것이란 게 조 교수의 설명이다. 이를 위해 투이컨설팅과 국민대학교는 ‘핀테크·디지털금융 핵심과정’과 ‘빅데이터분석 전문과정’, ‘디지털마케팅 전문과정’, ‘금융비즈니스 전문과정’ 등 총 3개의 전문과정으로 커리큘럼을 구성했다. 조 교수는 “바람직한 핀테크 교육이 되려면 금융지식, IT, 애널리틱스, 보안, 창업 등을 융합하여 이론, 사례 및 실무위주의 교육을 해야 한다”며 “국민대학교는 창업보육 및 투자전문가를 양성하는 글로벌창업벤처대학원과 금융보안전문가를 양성하는 대학원 금융정보보안학과를 개설 운영하고 있고 투이컨설팅은 다양한 디지털금융 프로젝트를 수행하고 있다. 핀테크경영MBA는 국민대학교의 축적된 교육 노하우와 투이컨설팅의 풍부한 프로젝트 경험 및 지식이 융합된 과정으로 실무위주의 산학 협력교육이 될 것”이라고 밝혔다. 2401@ddaily.co.kr 출처 : http://www.ddaily.co.kr/news/article.html?no=143083
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Rethinking MBA education By Kim Yong-min Kookmin Graduate School of Business Administration’s building on the school campus in northern Seoul. / Courtesy of Kookmin University Professional business education faces a tremendous challenge globally. In the United States, the Graduate Management Admission Council reports sluggish growth or even a decline of applications for business schools (B-schools) in recent years. In the Asia-Pacific region, many MBA programs have seen a decline of applications due primarily to a reducing number of domestic applicants. Korean B-schools are no exception. The ratio of applicants to admissions of MBA programs, full-time and part-time together, fell from 3.55 in spring 2009 down to 2.31 in spring 2013. The reduction of applicants is even more drastic. It dropped from 4,600 in spring 2009 to 2,560 in spring 2013, shrinking nearly to a half. At this point, some B-schools should seriously worry about their future. Besides the statistics, numerous concerns have been constantly raised about the added value of MBA degrees around the globe. A few popular criticisms include: (1) high-paying jobs are no longer guaranteed to B-school graduates; (2) the costs of two years of education are way too expensive; (3) professors at B-schools are only interested in doing research that has nothing to do with real world business problems; (4) even after graduation, students tend to gain general knowledge of management, yet lacking practical experience and leadership skills; and (5) there are so many undifferentiated B-schools all around the world that make MBA degrees less attractive. There is evidence among companies in the U.S. that the value of MBAs has fallen. While MBAs still count in certain job categories, some companies have begun to hire college graduates who, in many instances, are just as talented as MBA graduates but willing to work for about half the salary. According to the Wall Street Journal, there has been a significant increase recently in job opportunities for undergraduate students in financial services and even in manufacturing industries that used to be filled up by MBA graduates.To cope with these various challenges, B-schools started a number of innovativeapproaches. First, cross-disciplinary pedagogical methods were introduced in their curriculum. For example, Rotman School of Management in Toronto launched an innovative course — Foundations of Integrative Thinking — in which students learn how to become model builder rather than model takers based on the lessons from design processes. Ross Business School in Michigan has run a Multidisciplinary Action Project, an experiential learning course that places teams of four to six first-year MBAs in the real business setting of a company to learn how to integrate various business disciplines and bring theory and experience together into action. Companies take active roles in this course provide sites and help students investigate current issues inside their own organizations. So far, six hundred organizations of various types, domestic, international, entrepreneurial, and non-profit, have sponsored more than one thousand projects over 16 years. In response to widespread criticism that B-schools educate students with too general and impractical knowledge, they have invented or expanded specialized Master’s programs that customize the needs of a particular management function, an occupation, an industry, or even a company. While MBA enrollment shrank to the bottom in the past five years, specialized Master’s programs have seen a 37 percent jump over the past five years. The domain of specialized Master’s programs varies greatly from traditional business functions such as finance or accounting, to areas focusing on a particular industry such as healthcare, tourism, or sports, to intensively specialized areas such as luxury brand management or business analytics. For example, Stern School of Business at New York University runs a one-year, part-time master of science in business analytics, an advanced business degree program teaching students both to understand the role of evidence-based data in managerial decision making and to utilize data as a competitive advantage. What about Korea? Well, you will be absolutely amazed if you realize there are so many innovative specialized MBA programs with so many interesting titles! Kookmin Graduate School of Business (KGSB), for example, opened the Korea’s first MBA in coaching and big data in recent years. KGSB’s MBA program in coaching specializes in training students to be experts in business coaching. KGSB plans to obtain Accredited Coach Training Program (ACTP) from International Coach Federation in spring 2014. KGSB also offers an MBA program in big data starting in 2013. Integrating diverse knowledge and skills in management, statistics, and data science, the program aims to develop students able to analyze the data from holistic viewpoints and support decision making at higher ranks of an organization, public and private, based on facts, not on sentiments. Students can choose one of two tracks, marketing analytics or business analytics. Two more things are worth mentioning to assure the bright future of specialized MBA programs in Korea. As we may well agree, innovation comes from fierce competition among competing ideas, people, and programs. Dean-wannabes of B-schools, however young or old, tall or short, male or female, should be able to compete among themselves in the labor market to become a dean. And as long as the dean stays effective, he or she should hold the position. We have to remember that innovative B-school programs come from innovative deans. As said earlier, MBA education has been criticized for the generic nature of knowledge covered and absence of real business issues. To avoid such handicaps, deans must come up with programs that tie theory in class to problem solving in the real world. For example, students should practice role playing as managers of various levels and types. Big data students need to have ample opportunities to analyze company data in the program. Kim Yong-min is the dean of the Kookmin Graduate School of Business Administration. In order to have such programs, innovative deans go places to persuade industry partners to join. Companies and B-schools would benefit from closer cooperation to create effective learning initiatives. Don’t forget again, innovative deans are not born, they are made through competition. Keep your heads up, deans! Kim Yong-min is the dean of the Kookmin Graduate School of Business Administration 출처 : http://koreatimes.co.kr/www/news/biz/2014/03/602_152536.html
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- 작성일2014-02-05
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미래창조과학부가 주최하고 한국정보화진흥원이 주관하여 창의적 문제 해결형 인재를 발굴하고 데이터 활용 붐 조성을 위한 ‘제1회 빅데이터 분석 경진대회’에서 본교 경영대학원 빅데이터경영MBA 소속 이형기, 박종민, 최기웅 팀(지도교수: 정여진)이 우수상(한국정보화진흥원장상, 상금 300만원)을 수상하였다. 지난 10월 28일부터 12월 2일 까지 약 1달간 진행된 빅데이터 분석 경진대회는 ‘개봉 영화 흥행예측’과 ‘소셜데이터를 통한 트렌드 분석’ 두 개의 문제를 제시하고, 제출된 결과물에 대해 예측모델의 타당성, 완성도 등을 평가하여 참가 신청한 498개 팀 중 11개 팀을 최종 수상자로 선정하였다. 빅데이터경영MBA팀은 빅데이터 분석 툴로 각광받고 있는 R을 사용하여 웹 크롤링을 통한 데이터 수집, 데이터 전처리와 변환을 수행한 후 고급 통계 모형을 바탕으로 개봉 후 일차별 영화흥행을 예측하여 높은 정확도를 보여주었다. 시상식은 지난 18일 COEX에서 개최된 ‘빅데이터 페어 2013’에서 진행되었다. 대상은 연세대학교TSMM팀이, 최우수상은 고려대학교 DMQM, 덕수고 황준오군이, 우수상은 본교 빅데이터MBA팀 이외에 단국대학교, 연세대학교, 중앙대학교 팀이, 장려상은 과학기술연합대학원대학교, 서울대학교, 연세대학교 두 팀이 수상하였고, 주최측은 상장 및 상금(4,000만원)과 더불어 인턴십 제공 등 취업 연계도 지원할 예정이다. 관련기사 바로가기 http://www.etnews.com/news/computing/informatization/2887370_1475.html 자료출처 : 전자신문 2013.12.19. 유선일 ysi@etnews.com
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- 작성일2013-12-23
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- 작성일2013-10-14
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